Wednesday, February 6, 2008

PTD

Emm...PTD...Wow..Satu bidang kerjaya yang mempunyai masa depan yang cerah... Tapi...Itu laa..Bukan senang nak jadi seorang PTD...Banyak cabarannya...Macam aku nie..Emm..Sebelum menjadi PTD...Lepas graduate tahun 2002..Aku diberi latihan menerusi Skim Sangkut dan Latihan (SSL) kat Pejabat Pusaka Kecil..Elaun pada masa tu..Emm..Dapat laa RM500.00 sebulan...Lepas tu akun minta laa PTD kat Laman Web SPA...Aku pergi laa exam tanpa study dan aku tak tau aper itu PTD...Yang aku tau..PTD tu...Pegawai Tadbir dan Diplomatik...Aku agak bernasib baik..Aku lulus exam..Dan aku pergi laa PAC (PTD Accesment Centre)..Masa PAC nie..aku kenal laa ngan Nik Isfahanie, Isma, Johan Cruff, Nisa yang satu group ngan aku...Sampai skang nie kitaorang masih kontek lagi... Masa PAC tu..aku wat laa sungguh2 dan aku betul2 berazam nak jadi PTD...Kat PAC tu walupun 3 hari jer..tapi ianya satu pengalaman yang sangat seronok...Masing2 kontrol laa..Maklum laa..Kat dada ada pakai nombor..Kang kalau tak perform nanti..Mesti takder orang nak amik jadi PTD kan...So..Hatta masa makan skali pun semua orang yang gi PAC akan kontrol MACHO n AYU...Termasuk laa aku....Dan skali lagi aku bernasib baik..Aku pun berjaya laa juga melepasi halangan PAC nie ...Lepas tu..aku dipanggil untuk menghadiri interview di Pejabat Suruhanjaya Perkhdimatan Negeri Terengganu di Tingkat 6, Wisma Negeri...Dan dengan semangat yang berkobar2..Aku pun diinterview oleh 3 orang penemuduga...Kat dalam temuduga tu..Aku kena gertak..kena marah..Rupa2nya diorang sajer nak provoke aku...Emm..aku apa lagi..Dah laa takder pengalaman kerja..Kena lak provoke...Tensen abih aku...Tapi ada banyak gak soalan yang aku boleh jawab pada masa tu...Cuma aku rasa muka aku berubah jadi merah padam kot masa kena provoke tu...Aku rasa macam nak nangis jerr...Muka aku rasa jadi macam tebal2 jerr dan aku rasa benggang giler...Huhuhuhuhu...Tapi aku rasa aku dah cuba wat yang terbaik dah...
Tapi tu laa..Tahun 2003 nie merupakan dugaan yang paling aku tak dapat terima... Akhirnya aku mendapat keputusan..Keputusan yang membuatkan aku sangat benci pada huruf P,T dan D nie...Keputusan interview tidak menyebelahi aku......Aku gagal untuk menjadi seorang PTD....Arghhhh..Tensennya....Harapan untuk aku menjadi seorang PTD akhirnya hancur berkecai......Hampir setahun aku menunggu untuk jadi PTD bermula dari Exam,PAC, interview dan keputusan temuduga nie..Tapi akhirnya aku gagal.....Oh..Kejam sungguh...Aku rasa macam tak dapat terima kenyataan...Hampir 6 bulan aku sedih dengan nasib aku ni...Jiwa kacau..Arghhhhh....Lepas tu..Bonda aku panggil...So aku pun pergi laa mengadap...Dia cakap supaya aku terima kenyataan nie...Mungkin aku gagal bukan sebab aku tak bagus...Cuma aku kurang pengalaman dan ada Butterfly in my stomach yang menyebabkan aku gagal memberikan persembahan yang menarik semasa temuduga tersebut...Emm...Betul jugak..Tetapi..Bonda aku pesan lagi...Mungkin takder rezeki aku..Sbb rezeki tu semuanya datang dari Allah....Akhirnya aku baru tersedar yang aku telah hanyut...Dan sejak itu aku terima kegagalan aku ini dengan hati yang terbuka.....

1 comment:

Peluncur Islam said...

huhu.. sedih dgr cerita demo.. sekurang2 kwe dpt standby..
tima kasih bro atas prkongsian tu..