Monday, February 11, 2008

Temuduga PTD

21.06.2007 merupakan tarikh keramat..Setelah seminggu bertungkus lumus...Hari yang ditunggu pun menjelma jua...Segala persiapan metal dan fizikal dan aku lakukan..Training bercakap sorang2 pun aku dah buat...Aku tanya soalan..dan aku juga yang mnejawabnya pun dah aku buat...cakap omputih sorang2 pun dah aku buat...Sehingga masa dalam tandas pun aku cakap sorang2..Bukan aper..Training untuk persediaan menjawab soalan masa temuduga...
Aku bangun seawal pagi...5.45 pagi..Lepas mandi..Aku rasa tenang sangat..Seperti ada ROH yang menguatkan aku...Segalanya bermula denganaku memakai baju, seluar,tie,stokin,kasut dan Baju Kot berjalan amat lancar sekali seolah2 memberikan gambaran yang positif kepada nasib dan takdir aku..Aku pun sempat lagi tangkap gambar aku pakai camera HP aku...Kira hensem gak laa aku biler pakai Baju Kot nie...akekekeke...Lepas keluar dari Hotel..Aku pekena roti canai n nescafe '0' dulu...Lepas tu aku tunggu teksi...Mungkin dah nasib aku baik kot..tak payah tunggu lama..Keluar dari kedai makan Lotus tu..dah ada teksi..Seperti perkara ini telah dirancang dari awal...Pakcik Driver teksi tu pun ucapkan tahniah untuk aku...
Aku sampai awal kat SPA Jalan Cenderasari tu...Bukan apa..untuk elak kelam kabut dan gelabah...maklum laa..aku cepat panik..Lepas tu aku daftar la macam biasa..Susun sijil2 mengikut urutan...Dan aku dapat tempat temuduga di bilik No.1...Aku calon ke 2.... Lepas tu penemuduga memanggil aku dan geng2 lain..Ada laa dalam 10 orang orang diberikan taklamat sebelum temuduga oleh Para Penemuduga aku..May be ice breaking laa kot..Taknak bagi kiterorang cemas sgt kot...Yang menjadi Ketua Panel temuduga aku tu..Perghhh...Pengerusi SPA sendiri...iaitu Tan Sri Jamalluddin bin Ahmad Damanhuri (Orang panggil Tan Sri Jam)..Orang kuat SPA...Dato' Sani Adam dan Orang Kuat JPA...Dr.Abu Bakar Sarpon....Aku ingatkan Tan Sri nie garang..Ketaq laa lutut aku gak..Tapi..Emm..Tak sangka..Orangnya begitu baik...Walaupun tak ditemuduga lagi..Sekali lagi aku tanamkan azam untuk jadi PTD yang humble sepertinya...Selepas taklimat ringkas...Kami semua keluar untuk menunggu giliran masing2 lak...
Aku calon No.2...so aku sempat laa ulangkaji balik..Aku tgk dan belek2 la nota2 yang dah aku buat tu...bincang skit2 ngan member2 yang temuduga skali ngan aku..Tak lupa gak..Aku baca doa-doa apa yang patut..Laila haila anta subha naka inni kuntuminazzholimin..
Jeng jeng jeng..Calon yang pertama dah keluar...Tetiba Tiiiingggg..Bunyi loceng...Kini tiba lah giliran aku untuk ditemuduga....Kawan2 lain beri sokongan dan aku ketuk pintu 3 kali...Aku masuk bagi salam dan bagi fail, resume kat panel temuduga aku tu....Tan Sri Jam tanya aku..OOOO...Org Trg nie yer...Lepas tu dia tanya pasal nasik dagang, produk pelancongan negeri terengganu, ekonomi negeri terengganu dan banyak gak laa...Aku pun jawab laa dengan tenang dan lancar...Masa interview tu..Aku tukar2 pendapat dengan Tan Sri...Aku pun cakap kalau Tan Sri datang ke Terenganu..aku akan bayak dia makan nasik dagang..Dia pun apa lagi..ketawa laaa...Dia ckp nanti dia dtg ke terengganu..Dia akan kontek aku...Lagipun Tan Sri ckp dia suka makan Nasik Dagang......Tatau laa dia bergurau ke aper.. aku rasa seronok jugak laa..Keyakinan aku pada waktu tu meningkat ke tahap maksimum...Aku Yakin...
Lepas tu lak..giliran Dato' Sani ada..Orang nya..Mak oii...Serius dan Garang..Kecut aku tgk dia nie...Lepas tu dia provoke aku..Dan dengan pengalaman yang ada..Aku senyum dan mempertahankan pendapat aku..Lagi kuat dia provoke aku..Lagi banyak aku senyum dan mengeluarkan pendapat aku..Akhir sekali...Serius Dato' Sani bertukar menjadi senyum...Aku terkejut gak..Dia ada cakap..Calon begini laa sesuai untuk jadi PTD...Aku tatau laa tu samada cara nak provoke aku atau apa...Bagi aku...Membuatkan Dato Sani tersenyum tu pun..Dah merupakan kemenangan bagi aku...
Lepas tu..aku ingat abih dah..rupa2nya ada lagi...Kali nie aku ditanya soalan oleh Dr.Abu Bakar Sarpon...dia tanya satu soalan jer..Soalan dia..Dulu Universiti Pertanian Malaysia, skang nie tukar nama Universiti Putra Malaysia..So macamaner dengan pendapat aku??so aku jawab laa...kiter tak boleh sensitif sgt dengan nama...bla bla bla....dan Dr.Bakar pun angguk2..Mungkin setuju laa ngan jawapan aku kot...
Lepas tu..ada lagi...Tan Sri tanya aku lagi...Apa peranan jabatan aku...tentang statistik jabatan dan aduan, BPA nie org perlu hormat ke atau takut..dan banyak laa lagi berkaitan ngan jabatan aku...Lepas tu dia tanya pasal Pekeliling Perkhidmatan dan Perintah Am..Nasib baik semua perkara tu aku hafal...So aku dapat laa jawab dengan penuh konfidennya...Tapi aku tak leh lupa...Tan Sri tanya aku sapa KP BPA Skang nie...Ada kaa aku tersasul jawab Dr.Chua Soi Lek..Aiyaaa..Tan Sri, Dato' Sani n Dr.A.Bakar gelakkan aku..Opss..Aku baru perasan yang aku dah tersasul..Aku pun minta maaf..Dan buat pembetulan..Aku jawab laa Dr.Chua Hong Teck...akekekekke...Temuduga aku kali nie aku rasa sekejab giler...Tapi biler kuar..Member2 kat luar tanya...Aku buat aper lama2 kat dalam tu??..emm..Perghh..Dekat sejam rupanya..Sebelum kuar dari bilik temuduga tu..Tan Sri cakap Good luck, Dato' Sani senyum dan begitu juga dengan Dr.A.Bakar...Mungkin ini tanda2 positif..Apa2 pun..aku hanya berserah pada takdir..Kalau ada rezeki tu..Takkan ke mana...Kalau nak dapat tu..Dapat jugak..Tapi kalau dah taknak dapat...Tak dapat jugak...Aku hanya mampu berdoa...
Lepas selesai interview aku pun sembang2 laa ngan member lain..kat situ laa aku kenal ngan Lin, shaniza,arni,shariza...Lepas tu aku call Bonda..Bonda aku cakap mudah-mudahan ada laa rezeki tuuuu.....Insyaallahh....

2 comments:

nazat said...

nape aku, shaniza,shariza dapat batch 2/2008?

ko n arny dapat 1/2008??
hehehe

nampak sangat ko hebat!

blog-tips-kurus said...

saya sedang study ini..

huhu!
tuan berada di mana sekarang?